איך בנוי סיטקום טוב? ניתוח פרק של "חברים", ללא פאנצ'ים.

איך בנוי סיטקום טוב? ניתוח פרק של "חברים", ללא פאנצ'ים.

זה פשוט רעיון גאוני! נתקלתי במאמר הזה שלקח 3 פרקים מסיטקומים מעולים: "סיינפלד", "חברים" ו"המפץ הגדול" וחתך החוצה את כל הפאנצ'ים והבדיחות כך שנותרנו עם העלילה בלבד.

בואו ננתח רגע את הפרק של "חברים", מצונזר מבדיחות:

 

 

לפרק יש שני סיפורים:

  1. הסיפור של השולחן החדש שקנתה רייצ'ל מחנות גדולה (כמו איקאה) אבל מכיוון שהיא יודעת שפיבי מתנגדת לריהוט שמיוצר באופן המוני היא מספרת לה שזה שולחן עתיק. (את הסיפור הזה אצבע בכחול).
  2. צ'נדלר ומוניקה יוצאים עם ג'ואי והחברה החדשה שלו. צ'נדלר ומוניקה מאד נהנים מהזוג החדש שהם יכולים לבלות איתו, אבל מתברר שהחברה החדשה של ג'ואי לא סובלת את מוניקה. (את הסיפור הזה אצבע באדום).

 

עכשיו נפרק את הפרק ללא הפנצ'ים לסצנות, לפי הסדר:

  1. רייצ'ל קנתה שולחן בחנות הגדולה/מחסן לרהיטים "פוטרי בארן" והיא אומרת למוניקה שבגלל שפיבי מתנגדת ליצור המוני של אותו רהיט היא תספר לה שזה שולחן עתיק.
  2. צ'נדלר ומוניקה חוזרים מבילוי עם ג'ואי והחברה החדשה שלו שמחים, מוניקה אומרת שסוף סוף יש להם זוג שהם יכולים לצאת איתו. הם קובעים לצאת יחד שוב למחרת.
  3. בדירתו של ג'ואי החברה שלו אומרת לו שהיא לא אוהבת את מוניקה ולא רוצה לצאת בחברתם שוב.
  4. רייצ'ל משקרת לפיבי על השולחן ופיבי מתלהבת ממנו.
  5. מסתבר שגם רוס רכש ב"פוטרי בארן" את אותו השולחן. רייצ'ל אומרת לו שאסור שפיבי תגלה שיש לו אותו שולחן.
  6. ג'ואי אומר לצ'נדלר ומוניקה שהחברה שלו לא תגיע הערב כי היא מאד חולה כשהיא נכנסת בריאה לחלוטין ואומרת להם שלא תצליח להגיע הערב בגלל משהו אחר לגמרי. החברה יוצאת ומוניקה דורשת מג'ואי להגיד לה למה היא לא מגיעה הערב. ג'ואי אומר לה את האמת – שהיא לא אוהבת את מוניקה וחושבת שהיא קולנית. הוא מתחנן שמוניקה וצ'נדלר יתנו לה עוד צ'אנס. הם מסכימים.
  7. פיבי ורייצ'ל אצל רוס. נשפך יין על השולחן המכוסה במפה וכך פיבי מגלה שלרוס יש אותו שולחן. הוא אומר לה שזה מ"פוטרי בארן" ורייצ'ל אומרת שבטח "פוטרי בארן" גנבו את העיצוב של השולחן המקורי שלהן.
  8. בדירה של רייצ'ל, רוס אומר לפיבי שהדירה היא כמו קטלוג של "פוטרי בארן" ופיבי אומרת מה פתאום, לכל רהיט פה יש סיפור (בטוחה שכל הרהיטים הם ייחודיים).
  9. פיבי ורייצ'ל עוברות ליד חלון הראווה של "פוטרי בארן" ופיבי מגלה שהוא נראה כמו הסלון שלהם, מלבד מנורה אחת. פיבי מתרגזת על רייצ'ל שהרהיטים האלה מסמלים את כל מה שרע בעיניה בחברה ושעכשיו כל מה שהיא יכולה לחשוב עליו זה שאין לה את המנורה שבחלון. רייצ'ל "מאיימת" שאם לא ירכשו את המנורה היא תעזוב את הדירה ופיבי "נאלצת" לרכוש אותה.
  10. ג'ואי וחברתו חוזרים מבילוי עם מוניקה וצ'נדלר. כולם שמחים והחברה של ג'ואי מתנצלת בפני מוניקה ושואלת אם יוכלו לצאת שוב יחד. מוניקה מסכימה בשמחה.
  11. בדירה של ג'ואי, החברה שלו עדיין לא סובלת את מוניקה הקולנית, כשמוניקה מתפרצת לדירה ואומרת "ידעתי!" ג'ואי אומר לחברה שלו שהחברים שלו חשובים לו מאד וגומר עם החברה.
  12. החברה הולכת להתנצל בפני מוניקה. הן "מתחבקות", אבל זה הופך מהר מאד לריב.
  13. בדירה של מוניקה, ג'ואי מספר למוניקה שגמר עם החברה.

תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

הפרק בנוי משני סיפורים שבנויים באותו האופן:

בעיה   –   פתרון שקרי   –   כישלון הפתרון השקרי   –  פתרון.

בהתחלה מוצגת בפני הצופים הבעיה – רייצ'ל קנתה שולחן ממקום שפיבי מתנגדת לקנות ממנו והחברה של ג'ואי לא אוהבת את מוניקה.

אחר כך מוצג לנו "פתרון שקרי" –  רייצ'ל משקרת לפיבי על השולחן וג'ואי מבקש ממוניקה וצ'נדלר שיתנו לחברה שלו עוד הזדמנות.

אבל הפתרון הזה נכשל (ולכן הוא שקרי) – פיבי מגלה מאיפה הרהיטים בדירתם ומוניקה מגלה שהחברה של ג'ואי עדיין לא אוהבת אותה.

ואז אין ברירה אלא למצוא פיתרון – פיבי שבעצם נמשכת בלבה לרהיטי המחסן לרהיטים, "נאלצת" לרכוש פריט שחסר להן מהחנות ואילו ג'ואי גומר עם החברה שלו ומספר על כך למוניקה.

כפי שניתן לראות מהסרטון, כשיש סיפור שבנוי טוב הפאנצ'ים הם התבלין, לא העיקר.

וכשהפרק נשען על סיטואציות שהן קומיות, ממש לא צריך להתאמץ כדי למצוא בדיחות ולהצחיק.

גם הפרקים הערומים מבדיחות של "סיינפלד" ושל "המפץ הגדול", שאני מצרפת בסוף הפוסט, תומכים במסקנות האלה. הם אמנם בנויים קצת אחרת (ל"המפץ הגדול" מבנה קלאסי של סיפור מרכזי אחד בשלוש מערכות וב"סינפלד" יש ריבוי עלילות, מה שהופך את הגרסה המקוצרת שלו לארוכה מבין השלושה), אבל הסיפורים בפרק עובדים טוב ואפילו מצחיקים גם כשהם נטולי דאחקות ומסופרים בשלוש דקות.

לסיכום, אני ממליצה בחום לכל מי שכותב קומדיה, לנסות את התרגיל הזה:

להוציא את הפאנצ'ים מהפרק כדי שיהיה קל יותר לוודא שהסיפורים והעלילה בנויים היטב ולא נשענים על הבדיחות.

לא בכדי שלושת הסיטקומים האלה נחשבים לקלאסיקות.

 

והנה שני הפרקים הנוספים:

למאמר המלא לחצו כאן.

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.