קודם לשווק רעיון ורק אז לפתח? רק אם אתם תסריטאים מנוסים (וגם אז לא בטוח).

קודם לשווק רעיון ורק אז לפתח? רק אם אתם תסריטאים מנוסים (וגם אז לא בטוח).

הרבה יוצרים שזו עבורם ההתנסות הראשונה כתסריטאים, להוטים לשמוע מאיש מקצוע אם הרעיון שלהם טוב או לא, שמחים על הזדמנות ליצור קשר עם מפיקים ולתפוס את תשומת ליבם, חולמים שמישהו ישמע את הרעיון שלהם ומיד ישלוף מספר טלפון ופנקס צ'קים.

לצערי רק לבודדים, אם בכלל, תתגשם הפנטזיה הזו.

מכיוון שיש המון אירועי פיצ'ינג ומפגשים עם מפיקים, יוצרים רבים בתחילת דרכם מקבלים רושם מוטעה שלפיו קודם צריך לנסות לשווק את הרעיון שלהם ורק אחר כך לפתח אותו.

וואו, זה כל כך מוטעה לדעתי.

מה כן קורה? אם מפיק/ה נדלק/ת על רעיון שלכם בשלב מוקדם סביר להניח שיבקשו שתשלחו עוד חומרים. סביר להניח שיקראו, יתכן שיכתבו לכם הערות או אפילו יפגשו אתכם. עם זאת, מכיוון שגם המפיקים יודעים שלקבל מימון זו לא משימה פשוטה, הם לא ימהרו להתחייב. הם ישאירו אתכם בסביבה וישמרו על קשר, קצת כמו בחורה שרוצה להשאיר את כל המעריצים שלה קרוב ולא מתחייבת לאף אחד…

חשוב לי להבהיר שמפיקים אינם אנשים רעים וכוונותיהם אינן לגנוב/לחבל/לשנות. להיפך, רוב המפיקים שאני מכירה הם אנשים שמעודדים יצירה חדשה, מחפשים לעשות דברים איכותיים וסקרנים מטבעם. עם זאת, הם אלה שאמורים לקחת אחריות על הפרוייקט שלכם, להפיק אותו וגם להתפרנס ממנו, כך שיש להם שיקולים כלכליים, שיווקיים והפקתיים.

שימו את עצמכם רגע במקום המפיק/ה – למה שיקחו סיכון כה גדול וישקיעו כסף (שתמיד חסר) ברעיון של מישהו שאין לו שום ניסיון קודם ומוכח כתסריטאי?

אז הנה כל הסיבות שבגללן אני מאמינה ששווה להשקיע את הזמן ולפתח את הרעיונות שלכם לפני שאתם מציגים אותם למפיקים או גופי שידור:

תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

  1. ככל שתפתחו את הרעיון, שתהיה לו צורה, עולם ושפה ברורים, כך זה יצביע על מקצועיות והבנה גם של צרכים עלילתיים וגם של צרכים הפקתיים. הרבה יותר קל להתרשם, להבין את הרעיון, ולהתאהב בו.
  2. ככל שתגיעו עם רעיון מפותח יותר, כך יהיה קשה יותר להתערב בו. בשלב ההתחלתי של הרעיון, הכל עוד אפשרי ופתוח ויכול ללכת להרבה מאד כיוונים. קל יותר ללחוץ עליכם לשנות, או להתאים, או אפילו להצניח לכם תסריטאי אחר. אתם עלולים למצוא את עצמכם עם פרויקט שרחוק מאד ממה שרציתם להגיד.
  3. ככל שיותר אנשים יהיו מעורבים בשלב הפיתוח, כך הם יראו עצמם כיוצרים ואתם תאלצו לחלוק עמם את הקרדיט. זה לא רק עניין של כבוד, זה בעיקר עניין של כסף. מעבר לזה, התקשרות מוקדמת עם מפיק אחד עלולה להגביל אתכם במגעים עם מפיקים אחרים.
  4. פיתוח הרעיון, ובמיוחד תסריט כתוב, יצביע על היכולות שלכם ויגרמו למפיק להאמין בכם.
  5. אף פעם אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני ואם אתם עוד לא "בשלים", ככה עלולים לזכור אתכם.

לסיכום ההמלצה שלי ליוצרים בתחילת דרכם היא לגשת למפיקים עם תסריט כתוב. 

ואם בכל זאת אתם רוצים להגיע לפני שיש לכם תסריט כתוב – אני ממליצה שהרעיון שלכם יהיה מספיק מפותח כך שתוכלו לענות בצורה ברורה והחלטית על שאלות לגבי העלילה והדמויות שלכם ושהתשובות שלכם יגרמו למפיק להאמין שאתם מכירים וחיים את הרעיון שלכם ושאתם יודעים לאן אתם רוצים לקחת אותו.

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.