שמונה תרגילים מצוינים לשמירה על שגרת כתיבה בקיץ (וגם לפיתוח דמויות ועלילה)

שמונה תרגילים מצוינים לשמירה על שגרת כתיבה בקיץ (וגם לפיתוח דמויות ועלילה)

ברוכים הבאים לעונת המלפפונים. חם, אף אחד לא כאן ונדמה שהכל בסלואו מושן. לא פשוט לשמור על הרגלים בקיץ, בטח לא כאלה שמחייבים ריכוז וישיבה ונעשים בדרך כלל לבד, כמו כתיבה.

או, אז בשביל זה אני פה: שנסו מותניים עייפות, הפשילו את השרוולים שאין והצטרפו אלי בקריאה נחושה: הקיץ הזה לא נתקעים. איך נעשה את זה?

  • לשתות מים. סתם, סתם, אבל זה תמיד מה שאומרים, אז שתו מים, למה לא, זה גם בריא וגם מרענן. בטח לא יזיק.
  • נסו לקבוע לכם שעות לכתיבה בלו"ז השבועי. מצאו מקום ממוזג, שקט, נעים ומעורר השראה.
  • תתחילו בתרגיל. אחד ביום, לפני כתיבה.

חיפשתי וחשבתי על כל מיני תרגילים נחמדים שפותחים את הראש, משחררים את היד ומכניסים אותנו לכתיבה בכיף. הנה כמה שאני מחבבת במיוחד, בעיקר כי בכולם יש גם ערך בפיתוח הדמויות והעלילה.

מוכנים? הנה זה בא:

1. תרגיל התיק

מה יש לדמות הראשית שלכם בתיק? כתבו רשימה מפורטת, נסו לחשוב מה הדמות סוחבת עליה לשגרה וגם "לכל צרה שלא תבוא". האם יש רמז לסוד/פצע של הדמות בתוך התיק שלה? מה ניתן ללמוד עליה רק מהתיק ותכולתו?

עכשיו עברו על כל הדמויות שלכם ותארו את התיקים של כולן.

2. תרגיל המשפטים הבנאליים

יש את המשפטים הידועים והבנאליים בכל מיני סיטואציות מוכרות, כמו:

"זה לא אתה זה אני" (בסיטואציה של פרידה)

"את/ה בא/ה לפה הרבה?" (בסיטואציה של להתחיל עם מישהו)

"אל תתקשר אלינו, אנחנו נתקשר אליך" (בסיטואציה של דחייה)

"זמן הוא הרופא הטוב ביותר" (ניסיון לעידוד) כתבו סצנה שבה מתחילים עם אחד המשפטים האלה, אבל אז קחו את זה לסיטואציה אחרת לגמרי, למקום הכי רחוק. למשל השימוש ב"זמן הוא הרופא הטוב ביותר" – יכול להיות בסצנה בחדר ניתוח כשהרופא המנתח אומר את זה לדמות שלנו רגע לפני ההרדמה… עכשיו תורכם.

3. תרגיל דילמות ערכיות

ובנימה יותר דרמטית – מכירים את הדילמות הערכיות כמו – לסכן חייל כדי להציל חייל אחר? יש המון דילמות וסיטואציות כאלה. בקישור הזה תמצאו עוד דוגמא, את "דילמת הקרון". תחשבו על סיטואציה שבה הדמות שלכם נמצאת בדילמה ערכית כזו. איך היא הייתה מגיבה?

תהיו כנים ואל תשפטו את הדמות.

אחר כך בדקו מה היו עושות כל שאר הדמויות באותה דילמה.

4. תרגיל נקודת המבט

כתבו סצנה של ויכוח בין שתי דמויות, או אפילו תיזכרו בוויכוח שהיה לכם וכתבו אותו.

עכשיו כתבו את הוויכוח הזה מנקודת מבט של זר שנקלע למקום.

מה הוא מבין? מה הוא לא מבין? מה הוא חושב על שתי הדמויות שמתווכחות או על הנושא?

*אפשר לבצע את התרגיל הזה על סצנות קיימות ופשוט להחליף נקודות מבט. זה לאו דווקא אמור להיכנס לסצנה, אלא לעזור לנו ללמוד את הסיטואציה יותר לעומק, להבין גם את הצד השני או לקבל מימד יותר אובייקטיבי. זו הזדמנות לגלות מה עוד עולה בוויכוח הזה והאם הוויכוח מהדהד מספיק את שורש הקונפליקט בין הדמויות. זה גם תרגיל טוב לחיים. נסו את זה כשאתם מתעצבנים על מישהו…

תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

5. תרגיל ארוחת הערב

מיהן שתי הדמויות שהגיבור/ה שלי הכי לא רוצה לסעוד איתן בארוחת הערב?

הזמינו אותן וכתבו את הסצנה. משעמם זה לא יהיה.

6. תרגיל הנאום בבית המשפט הגבוה לתסריט

קחו דמות שאתם לא סגורים עליה עדיין והזמינו אותה לדיון בפני חבר השופטים בבית המשפט הגבוה לתסריט. כתבו עבורה נאום שתכליתו לשכנע את השופטים שהדמות הזו נחוצה בתסריט.

מעניין מה תהיה ההכרעה.

7. תרגיל המסע בזמן

אם הדמות שלכם לא הייתה חיה במקום ובזמן שהיא חיה בתסריט שלכם, מה היא היתה יכולה להיות?

האם היא היתה יכולה להיות היפית בוודסטוק? לוחמת ויקינגית או מלכה חזקה כמו קליאופטרה? האם היא היתה מנהלת בית יתומים עניים באנגליה לפני 100 שנה, או מצילת יהודים בשואה?

כתבו סצנה עם הדמות שלכם במקום ובזמן אחר.

האם למדתם עליה משהו חדש? האם משהו נוסף לתיאור שלה בהווה?

8. תרגיל מנוגד לאופי

אין ספק שכשהדמויות שלנו עושות פתאום משהו שמנוגד לאופיין זה מעניין, מותח ולפעמים גם מצחיק. נסו להיזכר ברגע בחיים שלכם שבו עשיתם משהו שמנוגד לאופייכם. מה היו ההשלכות?

מה יגרום לדמות שלכם לעשות משהו שהוא ממש בניגוד לאופייה? מה יהיו ההשלכות?

נו, נו, תכתבו את הסצנה.

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.