מה למדתי פעם מפול האגיס

מה למדתי פעם מפול האגיס

אם היו לכם איזה שעתיים עם פול האגיס, תסריטאי ובמאי הוליוודי זוכה אוסקר, מה הייתם רוצים לדעת?

זה היה כבר לפני שנתיים. לרגל הקרנת הבכורה בישראל של סרטו  "גוף שלישי" והפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים, מצויד בשחקנית/ המפיקה השותפה /המוזה שלו, מורן אטיאס, ישב פול האגיס, במאי ותסריטאי זוכה האוסקר מול סטודנטים ותסריטאים ישראלים וענה לשאלות ברצינות ולעומק. האגיס, שמאחוריו שנים של כתיבה לטלוויזיה ("30 ומשהו", "פרקליטי LA", "מי הבוס") כתב לקלינט איסטווד את "מיליון דולר בייבי", כתב, ביים והפיק את "התרסקות" (על שניהם קיבל אוסקר כתסריטאי), ובין היתר גם את "בעמק האלה", ו"קוואנטום של נחמה". אז להלן עשרת הטיפים הטובים ביותר שליקטתי מהמפגש.

 

תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

  1. "שיתוף הפעולה הטוב ביותר בכתיבה הוא עם האנשים שהכי מעצבנים אותי ויש לי איתם הכי הרבה חילוקי דעות. אם אני מסתדר טוב מדי עם מישהו אין שיתוף פעולה פורה". (מורן אטיאס בתגובה מחוייכת: "אני רואה בזה מחמאה.")
  2. "תסריטאי טוב צריך לכתוב תסריט תוך 6 חודשים ולא בשנתיים וחצי כפי שלקח לי לכתוב את "גוף שלישי". כאן עשיתי את מה שאני תמיד אומר לתסריטאים לא לעשות ונתתי לדמויות להוליך אותי במקום שאני אוליך אותן. זה היה תהליך ארוך וקשה אבל מורן לא נתנה לי לוותר.  עשיתי זאת במודע, הייתי סקרן לאן הן יגיעו ותהליך הכתיבה ממש נכנס לסרט, מה שלא היה קורה אם הייתי עובד הפוך. מצד שני הנה החוק: אסור גם להקשיב לאף אחד. גם לא לי. תעשו מה שאתם מרגישים".
  3. "חייבים להבין את המבנה של הסיפור. אני כותב הרבה מאד זמן. התחלתי בטלוויזיה, למדתי לאט, אבל אני יודע איך בונים סיפור. אחרי שיודעים, צריך לזרוק את זה. אני מאפשר לעצמי את החופש לא לחשוב על המבנה כשאני כותב, אבל זה כי אני נותן לעצמי קרדיט שאני מכיר אותו היטב".
  4. "חייבים להיות אמיצים בהתחלה, כשהסיכון הכי גדול. אני אוהב אומץ. אני אוהב להיות במקום של אי נוחות וחוסר ביטחון. יותר קשה להיות אמיץ אחרי הצלחה".
  5. "לאומנים יש אחריות מוסרית. אחרי 'התרסקות' הציעו לי בערך כל סרט גדול בהוליווד. בדיוק ארה"ב פלשה לעירק ואמרתי לעצמי: יש לי אחריות מוסרית. מצאתי סיפור שסיפר על עירק מזווית אחרת, מנקודת מבט ממש הפוכה משלי. הייתי חייב לכתוב את זה".
  6. "לכתוב מבפנים. כשהגעתי לכתוב לסדרת הדרמה "30 ומשהו" הייתי תסריטאי "פיקח" (clever), אחד שטוב בתחבולות תסריטאיות, שרוצה לכתוב כל מה שהוליווד רצתה לקנות. ב"30 ומשהו" למדתי שצריך לכתוב מבפנים, מתוך חיבור רגשי. הייתם מאמינים – לא ידעתי את זה והייתי באמצע שנות השלושים שלי! זה שיפר את כל מה שכתבתי מאז".
  7. "אל תדאגו אם הסיפור מקורי, תדאגו שהסיפור טוב. אם תספרו סיפור טוב אתם תמצאו את קולכם ואת המקוריות תוך כדי".
  8. "כתסריטאים ובמאים צריך להיות פתוחים מספיק כדי לשמוע את הביקורת של כולם, אבל עם ביטחון מספיק כדי לדעת מה כן ומה לא. בסוף אתם חייבים להיות מוכנים לא להסכים עם אף אחד. תבחרו את האנשים שנותנים לכם ביקורת. במקרה של הסרט 'גוף שלישי' בחרתי באשתי לשעבר, שהיא המבקרת הכי טובה שלי (צחוק בקהל..) וגם חברה טובה. בחרתי במפיק השותף שלי ובמורן (אטיאס). מורן עבדה איתי לאורך כל תהליך הכתיבה, עשתה עבודה לעומק על עצמה ועל הדמויות, ראיינתי אותה שעות. היא נותנת לי השראה, היא הרוויחה ביושר את הקרדיט כמפיקה שותפה".
  9. "אל תשפטו את הדמויות שלכם. תזדחלו לתוכן ותסתכלו מתוך העיניים שלהן, גם אם הערכים שלהן שונים בתכלית מאלו שלכם. אני כתבתי פעם דמות של פדופיל. זה היה נורא, אבל הכרחתי את עצמי לחשוב: אם אני הייתי הוא, עם הרקע שלו והילדות שלו, עם החיים שלו, איך הייתי מתנהג? כל הדמויות צודקות לגמרי בעולם שלהן. אם אתה שופט דמות אתה בבעיה, גם כתסריטאי, גם כבמאי וגם כשחקן".
  10. לא סתם קוראים לנו "writers". "לכתוב" זהו פועל, מי שלא כותב הוא לא writer. אם תסריט אינו מצליח להימכר תאמרו לעצמכם 'זה עדיין לא מספיק טוב', שימו בצד ותמשיכו הלאה. לתסריטאים יש תמיד יותר מסיפור אחד לספר".

האגיס חתם עם האני מאמין שלו: "חשוב לזכור שאנחנו יוצרים לא כי זה עושה אותנו אנשים טובים יותר. אנחנו עושים את זה מתוך אנוכיות, בשביל עצמנו.  אנחנו חוקרים דברים וכאומנים מוטלת עלינו החובה לערער את המוסכמות, את הסטטוס קוו. מה מפחיד אתכם? תמצאו את זה ותכתבו על זה. אם אתם לא חרדים מלכתוב מה שאתם מתכוונים לכתוב, פשוט אל תכתבו".

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.