מה למדתי מארבעה ימים אינטנסיביים של יצירה במדבר

מה למדתי מארבעה ימים אינטנסיביים של יצירה במדבר

זה מתחיל כמו בדיחה: שישה תסריטאים ישראלים פוגשים שישה תסריטאים צרפתים לבליינד דייט במדבר כדי לכתוב "בייבל" לחמש סדרות, אבל בפועל זה היה שבוע רציני מאד – מרגש, מטלטל, ממקד ויצירתי.  איזה כיף לי שאיילת יחיא הביאה לסדנת המתקדמים שלי את הסיפור האישי שלה, ואיזה כיף ששם הכל התחבר והתפתח לכדי סדרה שהפכתי להיות חלק בלתי נפרד ממנה. והכי כיף שהגשנו את הפרוייקט לקול הקורא לרזידנסי צרפת – ישראל והתקבלנוJ. לצוות שלנו הצטרפה ג'סטין גוטייר, תסריטאית צרפתייה. לאיילת הייתה הרגשה מאד טובה לגביה, והיא לא טעתה.ג'סטין השתלבה אתנו בטבעיות ובהומור וסלחה לנו על הדוגריות הישראלית ונימוסים לוקים בחסר…

לרזידנסי נבחר לוקיישן מושלם: צוקים במדבר (שזה גם מקום מהמם ביופיו!) ולחמשת הצוותים שהפרויקטים שלהם נבחרו ניתן חופש ושקט לעבוד, להתחבר ומרחב להשראה. שני מנטורים והמון גורמים ואנשי מקצוע אפשרו את זה, אבל אשמור את כל הקרדיטים לסוף, כי ממש חשוב לי לספר לכם כמה מהמסקנות שלי:

מסקנות שכדאי לכל תסריטאי לדעת:

  1. המסקנה המרכזית שלי היא: אם יש לכם רעיון/פרויקט בעבודה שאתם מאמינים בו – להגיש להגיש להגיש! כל כך בקלות אפשר לפספס את ההזדמנות להיות חלק מפרויקט כזה, ויש חממות כתיבה בכל העולם, כמעט בכל פסטיבל, וגם בארץ. אני ממליצה בחום לשים לב לכל קול קורא. תמיכה, מכל סוג, היא קריטית לכל היוצרים שנמצאים בשלב הפיתוח.
  2. בפאנל עם נציגי ערוצי השידור בארץ, שנערך לכבוד האורחים הצרפתיים, אמרה מיסדת ומנכ"לית פסטיבל seriesmania, לורנס הרצברג, שמבחינת רכישה של סדרות ע"י מפיקים וגופי שידור בעולם המסקנה שלה היא ש"הומור לא מטייל". כלומר, מלבד הומור בריטי ואמריקני, מאוד קשה לתרבות אחת להצחיק תרבות אחרת, מכיוון שחוש ההומור מאד שונה בין התרבויות שונות. היא מציעה למי שרוצה למכור את הסדרה שלו לחו"ל, להוריד במינון הקומדיה ולהוסיף במינון הדרמה –  להפוך סדרה קומית למה שנקרא dramedy"" (דרמה קומית).

    תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

  3. דיברו על כך שנטפליקס ואמזון ובכלל כולם מחפשים תכנים שהם פחות אפלים או כבדים ויותר "כייפים", כאלה שאפשר לצפות בהם אחרי יום עבודה עמוס: "feel good tv". עם זאת, זה לא אומר שהכוונה היא לחומרים רדודים או טיפשיים –  בהחלט מחפשים חומרים שהם גם "כיפיים" וגם מעוררי מחשבה. הדוגמא שעלתה לתוכן כזה הייתה "על הספקטרום".
  4. כולם חזרו ואמרו דבר אחד: קול ספציפי ייחודי שמספר סיפור אישי, לוקאלי. הניסיון להתאים את הסיפורים שלכם לקהל הגלובאלי הוא טעות, כי מה שמעניין זה הסיפור שלכם, הקטן או הגדול, שאתם מספרים ממקום שאותו אתם מכירים הכי טוב. אם הסיפור מסופר ממקום אישי וכן והקול שלכם ייחודי וספציפי – זו הדרך שלכם לכבוש את העולם.
  5. נזכרתי שלא משנה כמה זמן אני עורכת ומלווה תסריטים של אחרים, ברגע שעוברים לתפקיד של היוצרים קשה מאד לראות את התמונה הכללית וצריך מישהו שישאל אותי את השאלות שבכל סיטואציה אחרת אני הייתי שואלת. חייבים מנטור או מנטורית שיכולים להביט על הפרויקט ממבט על ולראות איפה הסיפור חלש ומה זקוק לחידוד.
  6. אם היה לי שקל על כל פעם שחשבתי לנסוע לאנשהו לכתוב לכמה ימים וזה פשוט לא קרה… השבוע הבנתי שכדי להתחבר חייבים לפעמים להתנתק ולמצוא מקום שיאפשר שקט והשראה. זה אולי נשמע פשוט אבל זה לא, בטח למי שיש להם ילדים ועסק לנהל, אבל דווקא בגלל זה, זה חשוב מאד. זה יותר מחשוב, זה קריטי.
  7. ולסיום נזכרתי שוב ושוב שכמה שיותר אישי יותר טוב. גם בסיפורים וגם בחיים, למשל אם צריכים ליצר שיתוף פעולה עם אנשים זרים לחלוטין. אם תבואו ממקום אישי וכן תמיד תמצאו ערכים/פצעים/תכונות אנושיות משותפות ותוכלו להתחבר ממקום עמוק, בדיוק כמו שאנחנו צריכים להתחבר לדמויות בסיפורים שלנו, לקולגות ולמפיקים שאנחנו רוצים להציג בפניהם את הפרויקט שלנו. ובכלל, תסריטאים הם אנשים שכיף ומעניין לדבר איתם, אז אם כבר להיתקע במדבר – זו חברה לא רעה בכלל.

זה בכלל לא מובן מאליו שמשהו כזה קורה, בטח בארץ ועוד יותר בתקופה שאין לאף אחד כסף מיותר. הרעיון הוא לייסד שיתוף פעולה עם מפיקים ויוצרים צרפתיים ובכך לפרוץ את גבולות מדינתנו הקטנה כדי לאפשר ליוצרים ישראלים לפנות לקהל רחב יותר.  מי שעומד מאחורי הפרויקט החשוב הזה הם קרן גשר והעומדת בראשה, זיו נווה, איגוד התסריטאים ואיגוד המפיקים פסטיבל seriesmania השגרירות הצרפתית, המכון הצרפתי בישראל והמרכז הלאומי לקולנוע צרפתי. כמו כן הוצמדו לנו שני מטורים מעולים: יורם מנדל, העורך המנוסה והמדויק וסטפאנו סרדו, תסריטאי איטלקי ותיק, שיחד וכל אחד לחוד עזרו לנו לעלות שוב ושוב על המסלול. קרן מרגלית ("פלפלים צהובים", "להעיר את הדב") הגיעה לסדנת אמן ותומר און דאג לכל מחסורנו.

היעד הבא: פסטיבל seriesmania  במרץ בצרפת.

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.