7 עקרונות ברווזיים לכתיבת תסריט וסצנה ברווזית אחת בלתי נשכחת

סדנת התסריטאות הקרובה שלי היא בסימן ברווזים. קודם כל, היא נפתחת במשרד היפהפה ומעורר ההשראה של חברי היקר, מנכ"ל ובעלים חברת UniqUI, ברק דנין, חובב ברווזי פלסטיק. עוד באירופה… סליחה, בארגנטינה, הוא סחב ברווז גומי בשם פאטו (ברווז בספרדית) שתועד במקומות מפתיעים (ובסיטואציות מעניינות) ברחבי חבל פטגוניה. היום המשרד של ברק, שהוא מהמובילים בתחום חווית המשתמש, מלא בברווזים צהבהבים מלאי אישיות.

%d7%91%d7%a8%d7%95%d7%95%d7%96%d7%99%d7%9d-%d7%a7%d7%98%d7%9f   %d7%97%d7%93%d7%a8-%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%a7-%d7%a7%d7%98%d7%a0%d7%94-11

אז לכבוד פתיחת הסדנה ב UniqUI, קבלו שבעה עקרונות ברווזיים חשובים לכתיבת תסריט (וסצנה בלתי נשכחת בסוף):

  • "Get your ducks in a row" או "סדרו את הברווזים שלכם בשורה"- זה ביטוי שהמשמעות שלו הוא "תארגנו את העניינים שלכם". בשביל זה יש לתסריטאים את הטריטמנט. טריטמנט הוא רשימת סצנות, ע"פ סדר הופעתן, ובה פירוט מה הולך להיות בכל סצנה, במשפט או שניים. הטריטמנט הוא השלב שבו אנחנו יכולים לוודא שהברווזים שלנו עומדים בשורה, לפי סדר, שאף ברווז לא חסר ושהמתח והציפייה גדלים מברווז לברווז. טריטמנט הוא השלב האחרון לפני הכתיבה והוא משמש כמפת דרכים למסע שאנחנו עומדים לצאת אליו. היעד ברור, יש תכנית פעולה, בדקנו את השטח ואת מזג האוויר ועכשיו אפשר לצאת לדרך.
  • "?What's your inner duck" או "מה הברווז הפנימי שלך?" – יש כל מיני ברווזים בעולם, מה מייחד את הברווז שלך? זו בדיוק השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו על הגיבור/ה שלנו בפרט ועל הדמויות שלנו בכלל. מה יוצא דופן בדמות הזו? למה בחרנו דווקא בה? מה חד פעמי בה? כלי נהדר להעמיק את ההיכרות שלכם עם הדמות הוא לענות, בתור הדמות, על אחד מתוך מאות מבחני האישיות הזמינים ברשת ולבחון איך היא הייתה פועלת בכל מני מצבים, גם אם הם לא קשורים לסיפור שלכם. כמו למשל מבחן האישיות הזה שנועד למצוא את הברווז הפנימי שלכם.
  • To duck – באנגלית duck זה גם ברווז וגם פועל, שמשמעותו "להתכופף/להתחמק". ממה צריך להתחמק בתסריט? מלא מעט דברים, אבל בעיקר משעמום. בכל תסריט יש נקודות שבהן יש פוטנציאל לשעמום ולכן חשוב מאד מאד לוודא שאין לכם אף לא סצנה אחת ללא קונפליקט ושכל קונפליקט יהיה גדול ומורכב יותר מקודמו. אחת מנקודות התורפה הידועות היא המערכה השנייה, הארוכה שבמערכות, ולכבודה המציאו את נקודת האמצע – אירוע דרמטי מאד, לפעמים אפילו של "כמעט מוות" של הגיבור, שקורה סביב אמצע המערכה השנייה. נקודת האמצע היא מעין "טעימה" של ההתמודדות שמחכה לגיבור שלנו בסוף התסריט, בשיא. המטרה היא לוודא שהצופה נשאר במתח ולא התחיל לספור ברווזים. (אם אבדתם אותי בנקודה הזו, ממליצה להוריד ולקרוא את המדריך לסודות מבנה התסריט).
  • "עור ברווז" – זה בדיוק האפקט שאנחנו רוצים שיקרה למי שיקראו את התסריט שלנו. איך עושים את זה? כותבים מתוך מקום אמיתי. לא חייב להיות אמיתי מבחינת עובדות, אבל חייב להיות אמיתי מבחינת הרגש שזה מייצר אצלכם, הכותבים. אם משהו מרגש אתכם במה שכתבתם, סביר להניח שזה ירגש גם את מי שיקרא את זה. אם משהו מצחיק אתכם, כנראה שזה יצחיק עוד אנשים. אל תזייפו כי יעלו עליכם בקלות. תכתבו אמת.
  • הברווזון המכוער – הסיפור עוסק בברווזון השונה מאחיו הברווזונים, מגושם ומכוער ולכן נרדף. הסיפור מתאר את התמודדויותיו השונות עד לסוף הטוב שבו הוא מגלה שלמעשה אינו ברווז אלא ברבור יפה תואר. לא פעם תרגישו כך לגבי התסריט שלכם. כתיבה היא תהליך ובתהליך הזה יהיו רגעים של היי, בהם תרגישו כאילו פיצחתם את האטום, ויהיו רגעים שהתסריט יראה לכם כמו גיבוב של שטויות ומי בכלל ירצה לראות סרט כזה. זה בסדר, זה קורה לכולם. החכמה היא לדעת לשקוע, ואז לקום ולהמשיך בדרך. נחישות ואמונה בעצמכם ובסיפור, עד כמה שזה מאתגר לפעמים, זה מה שיקדם אתכם הלאה. אגב, אומרים שהסיפור על הברווזון המכוער מבוסס על חייו של היוצר עצמו, הנס כריסטיאן אנדרסן, שבתחילת דרכו נרדף והושפל עד שהפך לסופר מפורסם. אז אנחנו בחברה טובה…
  • "בַּרְוָז עִתּוֹנָאִי" הוא כינוי לידיעה שקרית או חסרת ביסוס המתפרסמת בתקשורת. קצת כמו רגע בתסריט שאתם מרגישים שעשו עליכם מניפולציה. הצופים היום מנוסים וחכמים, הם רגילים לצפות בסדרות ובסרטים הטובים ביותר, המותחים ביותר. אם אתם כותבים דרמה פוליטית קחו בחשבון שהצופים כבר ראו את "בית הקלפים", "ויפ", "חדר חדשות", "הבית הלבן" וגם "פולישוק". אתם צריכים להיות לא פחות מתוחכמים. לצופים יש אפס סבלנות כשהם מרגישים שמזלזלים בהם, אז בלי ברווזים תסריטאיים!
  • "בַּרְוָזִים בְּמִטְוָח" – ביטוי שמשמעותו "מטרה קלה לפגיעה". ככותבים אנחנו רגישים מאד לבקורת ונאלצים לקבל אותה כל הזמן. חברים, לא ליפול מביקורת שלילית כמו ברווזים במטווח. לנסות להקשיב לה, לקחת ממנה מה שאפשר ואז לשים אותה בצד ולהמשיך בדרך. יהיו עוד כאלה בהמשך. זה קשה ודורש עבודה מתמדת גם אצלי, כי לא משנה כמה מילים טובות אמרו על הסדרה שכתבתי, רק את הביקורות הפחות טובות אני יודעת לצטט.

ולפני שניפרד, הבטחתי סצנה ברווזית בלתי נשכחת. אז הנה לפניכם סצנת ברווזים שהיא לא פחות מאשר האירוע המחולל של הסדרה "הסופרנוס".

 טיפים מגניבים, מחשבות על תסריטאות ועדכונים חמים בדרך אליכם!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
× איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן