איך מתפרנסים מתסריטאות?

איך מתפרנסים מתסריטאות?

המון פונים אלי לגבי סדנאות התסריטאות ושואלים אותי: ומה אפשר לעשות עם זה אחר כך? איך מתפרנסים מזה? איך נכנסים ל"שוק"? אז ריכזתי עבורכם כמה כללים, שאם תפעלו על פיהם, יש לכם סיכוי לא רע בכלל.

אז לשם התרגיל, בואו קודם כל נשחרר קיטור: נתחיל בזה שהיום קשה להתפרנס, נקודה. קשה להתקבל לעבודות כי יש המון פונים לכל משרה מעניינת, צריך קשרים, צריך פרוטקציה, צריך תואר שני בשביל לשטוף כלים. וכן, תסריטאות וקולנוע הם מקצועות מבוקשים, מקצועות של "חולמי חלומות" (ואני אומרת את זה בחיוב, מתוך הזדהות גמורה) ו"הביצה" קטנה מלהכיל.

ובכל זאת, אנשים מצליחים להתפרנס מכתיבה בכלל ומתסריטאות בפרט. איך?

  • יוזמה. אם תחפשו תמצאו מדי פעם מודעות דרושים לתסריטאים. בדרך כלל אלו יהיו מודעות דרושים שקשורות לחברות של סרטי תדמית, תוכן שיווקי, תוכן אינטרנטי, או שיתוף פעולה עם מפיק או במאי עצמאי. רובם המכריע של התסריטאים לא מוצאים עבודה דרך מודעות דרושים. החוק הוא פשוט: מי שיוצר, מוכר. רוצים לכתוב סדרה? תכתבו פרק. רוצים לעשות סדרת רשת? קדימה. יש לכם כמה רעיונות במקביל? נפלא, תכתבו.  במובן הזה תסריטאות היא כמו סטארט אפ. זה עלינו, היוצרים. אנחנו צריכים לבוא עם רעיונות ולשכנע את "המשקיעים" שזה רעיון מעולה ושכדאי להשקיע בנו.
  • תוכיחו שאתם יכולים. אם אתם מגיעים למפיקים/גופי שידור או כל גורם אחר עם רעיון, אבל אתם לא מוכרים כתסריטאים, סביר להניח שגם אם מישהו יידלק על הרעיון שלכם, לא אתם מי שתכתבו אותו בסופו של דבר… (כתבתי על זה פוסט: האם כדאי לגשת למפיקים וגופי שידור כבר בשלב הרעיון?). זה לא מתוך רוע לב או רצון לגנוב, אבל מי רוצה לשים המון כסף על מישהו לא מוכר וללא ניסיון? לכן אני ממליצה בחום שתוכיחו את היכולות שלכם. תכתבו פרק מעולה לדוגמא, תראו סרט או סרטון קצר ומצחיק שיצרתם ובקיצור – תוכיחו שאתם יודעים על מה אתם מדברים ושאתם מסוגלים לעמוד במשימה. כשיש משהו להראות, החיים קלים יותר.
  • אל תהיו סנובים. כולם חולמים לכתוב סדרה לנטפליקס או סרט באורך מלא, וזה יעד מצוין, אבל אל תתקעו על זה. כדי להגיע לשם יש הרבה אפשרויות בדרך. במאים רבים התחילו בזכות סרט קצר ומצוין (טליה לביא, ניר ברגמן, מיכל ברזיץ ועודד בינון, ועוד) ולא מעט יוצרים זכו בתהילה בזכות סרטון יו טיוב מצחיק או סדרת רשת ויראלית (ניר וגלי, תום יער, מישהו אמר משיח?). גם בלוגים טובים וכתבות מעניינות הפכו אנשים ל"מוכרים" בתחום. הרשת היא כבר מזמן המקום למצוא בו את הדבר הבא והיא נגישה, מאפשרת חופש יצירה ותכנים שאולי לא היו משודרים בטלוויזיה, וניתן ליצור בה דברים נפלאים ואיכותיים באמצעים ביתיים וזולים.
  • כמה רעיונות במקביל. לכולנו יש את ה"בייבי" שלנו, התסריט שאותו אנחנו הכי רוצים לכתוב. זה מעולה, אבל זה לוקח זמן ולכן כדאי לנסות כמה דברים במקביל. אתם יוצאים למסע ארוך, ומי שיגיד לכם אחרת פשוט לא דובר אמת. אל תשקיעו את כל המרץ שלכם רק בדבר אחד. תתנסו, תבדקו, ובמקביל, תמשיכו לפתח את ה"בייבי" שלכם. זה רק יעשה לו טוב. ככה אתם מעלים את הסיכוי שמשהו יתפוס וכשמשהו תופס זה נותן רוח גבית להמשיך הלאה, מוסיף לניסיון, יוצר יותר קשרים ומכין את הקרקע לדבר שאתם הכי רוצים לכתוב.
  • תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

  • לא לכוון רק לקרנות ומפיקים. היום לכל פסטיבל שמכבד את עצמו יש מסלולי תחרויות לסרטים ותסריטים, וגם לסדרות רשת. יש קולות קוראים רבים לתחרויות אחרות – מתחרות התסריט הקצר של עיתון הארץ ועד תחרויות לסרטונים לכבוד יום האשה/יום זכויות האדם. פעם ראיתי פרסום של חברת אולפנים שקראה ליוצרים לשלוח לה פרקים לסדרות רשת והסדרה הנבחרת קיבלה שני ימי צילום באולפן עבור פרק הפיילוט. לא שווה?? בכל תחרות כזו, מלבד היכולת להציג עצמכם כ"זוכה התסריט הטוב ביותר בתחרות X", יש פרס. אם כספי או פרס אחר (אגב הכסף של הרבה מהפרסים האלה מגיע מהקרנות). לעיתים קרובות מדובר בסכומים נאים, שאולי לא יאפשרו לכם להתפטר ולכתוב בהוואי, אבל בהחלט יתנו לכם קצת מרווח נשימה כדי לעבוד על התסריט שלכם. אז תתעדכנו.
  • היו מקצועיים ונלהבים. אל תגישו משהו שהוא פחות ממצוין. תסריטאי צריך לדעת איך כותבים תסריט, גם מבחינת פורמט וגם מבחינת הכלים הבסיסיים בתסריטאות. אם אתם לא בטוחים, הצטרפו לסדנה מעשית (דווקא מכירה אחת טובה J ) או תקראו, יש המון ספרים טובים בנושא. רק אל תעגלו פינות, כי כמו שכולנו יודעים, אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני.
  • על הגשות ותחרויות אני נוהגת לעדכן גם בדף של הסדנאות שלי, תסריטים – בית הספר לתסריטאות של מרב שקד וגם בקבוצה תסריטאות – קבוצה חדשה של בוגרי הסדנאות שלי וחברים אחרים. מוזמנים לפנות אלי ולהתייעץ.

     בהצלחה!

    הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

    שתפו את הכתבה הזו

    4 מחשבות על “איך מתפרנסים מתסריטאות?

    1. ממליץ בחום על מירב שקד והמלצותיה. (כולל הספרים בנושא)
      הייתי בסדנה שלה, אם בתחילה שנת 2014 לקחתי כעזר עורכת תסריטים
      היום בשום אופן לא אקח ואעשה זאת לבד.

      • תודה יהודה, אני חושבת שהסוד בבחירת עורך/ת תסריט הוא קודם כל במישור האישי: ששניכם "באותו ראש" מבחינת החומרים וסגנון הכתיבה ואז, לא פחות חשוב מזה, מישהו שממש סומכים עליו (מכירים את עבודותיו או את יכולותיו). עריכת תסריט היא חלק חשוב בתהליך, תהליך שהוא ארוך ומבלבל ודורש גם "עין חיצונית" שיכולה לתת זוית אובייקטיבית ומקצועית. צריך גם לבוא מוכנים לשינויים, וזה לפעמים החלק הקשה ביותר. אולי פשוט החיבור עם עורכת התסריט לא היה מתאים, לא הייתי חוסמת אופציה כזו בעתיד.

    2. מירב שלום,
      קודם כל: הכתבות שלך מעניינות ומעשירות ביידע. אז תודה רבה!
      ושאלה: אני באמצע כתיבת סידרה שעוסקת בנושאים חברתיים במדינת ישראל,
      שישה פרקים כתובים כבר.
      נראה לי שזה עשוי ממש טובב…
      איך אני מקדמת את הענין, למי פונה, למי מראה?
      אשמח אם תוכלי לכוון אותי.
      תודה,
      נחמי.

      • הי נחמי,
        תודה:)
        אני עונה לך בפרטי, צריכה להבין קודם באיזו סדרה מדובר- דוקומנטרי או עלילתי, כמה זמן לפרק ועוד שאלות.

    כתיבת תגובה

    כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.