די עם הקורבנות, דרוש גיבור שמשפיע! חמש טכניקות לגרום לגיבור שלכם להיות יותר אקטיבי

די עם הקורבנות, דרוש גיבור שמשפיע! חמש טכניקות לגרום לגיבור שלכם להיות יותר אקטיבי

לא מזמן נתקעתי על הסרט "להציל את מארק וואטני". זה סוג של "שכחו אותי בבית", רק על מאדים. מט דיימון תקוע לו בתחנת חלל במאדים לבד ועכשיו יש לו שנים של ציפייה לחילוץ ושעה פלוס מינוס לבדר אותנו. לבד. כששאלתי את עצמי מה אני הייתי עושה במקומו עבר בי רעד. אני ממש לא הייתי רוצה להיות במקומו. אולי זה מפתיע, אבל כשתסריטאי שואל את עצמו אם היה מתחלף עם הגיבור שלו, התשובה צריכה להיות "לא". הרי גיבור זה מישהו שכל הזמן יש בפניו מכשולים, אין לו רגע דל והמכשולים צריכים לשבת לו בול על הפחדים והקשיים הכי גדולים שלו. האם באמת הייתם מתחלפים איתו?

גיבור שנותן השראה הוא גיבור שהדברים לא פשוט קורים לו. מט דיימון יכול היה לשבת במאדים, לבכות על גורלו המר ולכלות את אספקת המזון. פה ושם הייתה איזו תקלה – משהו נשרף, או סופה בחוץ והוא היה מגיב בהתאם לצורך. סוג של קרבן של הנסיבות, מי רוצה כזה גיבור?

במקום זה מאט דיימון פותח במאדים חווה חקלאית ומגדל לעצמו אוכל. הוא חוקר כל דרך אפשרית ליצור קשר עם כדור הארץ ולא פעם מסכן את חייו כדי לנסות להינצל. הדרך היחידה שמאט דיימון יכול לגרום לנו לעניין, כשהוא תקוע לבד במאדים, היא להיות כל הזמן אקטיבי. הוא מוביל את העלילה, ולא מובל על ידה.

לא כל דמות תהיה תקועה לבד במאדים, אבל תמיד כדאי שהיא תהיה אקטיבית, כדי שתסריט יהיה מעניין. אז הנה חמש טכניקות בדוקות להפוך את הגיבורים שלנו למשפיעים ולא לקרבנות:

  1. "להפיל את הדומינו הראשון"

כל דבר בתסריט צריך לנבוע ממה שקרה קודם, אחרת זה אוסף אירועים שפשוט "קורים" לפרוטגוניסט שמובל מאירוע לאירוע. אם אנחנו רוצים גיבור אקטיבי, אז בשלב ראשון מאד כדאי שהוא… יעשה משהו! למשל, אם הגיבור שלי גונב רמזור אדום כי הוא מאד ממהר לפגישה גורלית, אז בגלל זה הניידת הסמויה תעצור ותעכב אותו, ובגלל זה הוא יאחר. וכדי לחפות על האיחור (בגלל העיכוב) הוא ישקר ובגלל זה הוא יסתבך עם השקר וכו'. תתחילו עם משהו שהגיבור שלכם עשה בתום לב, או לפחות לא בכוונה רעה (הפיל את קוביית הדומינו הראשונה) ותנו לזה להתגלגל מכאן כשאתם משתמשים ב"ובגלל זה".

  1. אשמה חלקית

מאד כדאי שהגיבור שלנו יהיה גם קצת אשם במצבו. קצת רגשות אשמה תמיד טובים לדמות, כאמור, גם אם היא לא התכוונה להרע או סתם טעתה. אם הוא גנב רמזור, גם אם היה לו ברור שהכביש פנוי ואף אחד לא יפגע, הוא אשם חלקית בכך שהוא איחר לפגישה (אשמה שהוא חולק עם הניידת הסמויה). חשוב שהאחריות למצב של הגיבור היא לפחות בחלקה אצלו כי אז יש לו אינטרס לפעול. אם הגיבור יצר איזושהי בעיה הוא יכול לקחת עליה אחריות, הוא יכול להסתיר, הוא יכול להתעלם או למרוד. בכל מקרה הוא עושה משהו.

  1. מה התכניות של האנטגוניסט?

בלי אנטגוניסט אין סיפור. האנטגוניסט הוא הכח שעומד בין הפרוטגוניסט לבין המטרה שלו. אז אם נסתכל קודם דווקא על האנטגוניסט ונחשוב מה הוא מתכנן, נוכל "לאסוף מודיעין" כדי ליצור מצב שהפרוטגוניסט, שהוא הגיבור שלנו ושבו אנחנו מושקעים רגשית, יעשה את הצעד הראשון. אם "נדע את האויב ומטרותיו" נוכל לתכנן עלילה שכולה סיבה ותוצאה (מי אמר "בגלל זה" ולא קיבל?).

  1. עניין של החלטה וסיכונים

זה די פשוט – אם נציב את הדמות שלנו במצב שבו היא חייבת להחליט, אנחנו מחייבים אותה לפעול. וככל שהסיכונים שהיא תאלץ לקחת בבחירה שלה גדולים יותר, כך הפעולה תהיה משמעותית יותר לעלילה. ב"משחקי הרעב" למשל, כל המשחק הוא סביב בחירה – למי כדאי להתחבר ואת מי כדאי להרוג. אבל זה לא סוף הסיפור, כי ברגע האמת הבחירה תהיה – האם להרוג את בן הברית שלי כדי לשרוד? הסיכונים פה הם יותר גבוהים: "תאבד את החבר היחיד שלך או תמות".

תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

  1. לקיחת אחריות כחלק מהתהליך של הדמות

כל דמות עוברת תהליך: היא תלמד להאמין בעצמה, היא תלמד שאהבה יותר חשובה מכסף, או שהיא תלמד שאין על מי לסמוך. בכל מקרה, כדי לחזק את האקטיביות של הדמות, רצוי שבאיזשהו שלב בתסריט (סביב נקודת האמצע), הדמות תבין שכדאי שהיא תיקח על עצמה אחריות. שתי ציפורים במכה אחת: גם הדמות מתחילה להשתנות וגם עכשיו, כשהיא תיקח אחריות, היא בטוח תפעל. אם הגיבור שלנו מכור לסמים אז רגע לקיחת האחיות יהיה הרגע שבו הוא יחליט שדי, הוא חייב להיגמל. בדרך כלל זה יקרה אחרי שהוא הגיע למקום הכי נמוך מבחינתו.

כתסריטאים אנחנו אמורים להתאכזר לגיבור שלנו ולהקשות עליו להגיע למטרתו בכל דרך אפשרית, אבל הבעיה היא שאנחנו גם אוהבים וקשורים אליו, הוא הרי חלק ממי שאנחנו. תאהבו את הגיבורים שלכם, אבל אל תחוסו עליהם. תקשו עליהם ותציבו בפניהם מכשולים שיאלצו אותם להיות אקטיביים, כי רק כך תוכלו לחקור את הפוטנציאל של הדמות ולהביא אותה למקום שבו היא תפתיע גם את הצופים, אבל גם אתכם.

 

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.