איך לא להיתקע בכתיבת התסריט ואפילו להשתפר תוך כדי? תשובות מהראפר המנוח

איך לא להיתקע בכתיבת התסריט ואפילו להשתפר תוך כדי? תשובות מהראפר המנוח

קשה לכתוב דראפט ראשון של תסריט, וזה גם לוקח המון זמן. עוד עובדה עגומה היא שהדראפט הראשון של תסריט יהיה, ע"פ רוב, לא מספיק טוב, שלא לומר גרוע. לא באתי לדכא אתכם, נשבעת, גם ככה אנחנו באוגוסט. נהפוך הוא, אני רוצה לעזור לכם לאמץ את המוטו: "עשו היום מה שיקל עליכם מחר".

ומה יותר קל – לכתוב או לשכתב? לרוב הכותבים קל יותר לשכתב משהו קיים מאשר לצלוח תסריט מההתחלה עד הסוף בפעם הראשונה. זה ממש לא פשוט וגם די מפחיד לפרוץ את הדרך והרבה יותר קל פסיכולוגית כשרואים את קו הסיום.

בכדי להגיע למצב של שכתוב צריך לצלוח את הדראפט הראשון של התסריט במהירות, גם אם הוא לא מושלם. לצורך זה אני מגייסת עבורכם את הראפר המנוח טופאק. זה לא רעיון שלי, אלא מתוך מאמר שכתב  הרברט לואי, מנהל קריאייטיב בסוכנות התוכן Wonder Shuttle .

שיטת הקו המקווקו של טופאק:

לטופאק אולי היו חיים קצרים וטרגיים אבל הוא היה סוס עבודה. רק בשמונת החודשים האחרונים של חייו הוא הקליט 150 שירים, השתתף ב 2 סרטים ו-2 קליפים, וזאת מבלי להחשיב הופעות חיות והופעות בכלי התקשורת השונים. הרווח שלו באותה שנה מאלבומו Watershed  היה 80 מיליון דולר.

ע"פ הרברט לואי, הוא השאיר אחריו כל כך הרבה מוסיקה חדשה, שייקחו לפחות שני עשורים וכמה אלבומים כדי לשמוע את השירים שטרם נשמעו, ועדיין יהיו עוד.

איך הוא עשה את זה? המוסיקאי Shock G מספר:

"הוא היה נכנס ומקליט ע"פ התחושה שלו. הוא עישן הרבה גראס וסיגריות ולעיתים היה מפספס מילים פה ושם או עוצר לנשימה, אבל היה משלים את החסר בשיטת הקו המקווקו. אם הוא היה מפספס מילה או שורה הוא היה משלים אותם בטרק הבא – לעיתים הוא היה מצליח "לתפוס" את המילה החסרה ואם לא הוא היה ממשיך עד שהיה מצליח. בינתיים הוא היה מכפיל ומשלש את הווקאליות של השיר."

תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

את השיטה הזו אפשר ליישם גם בכתיבה: בכל פעם שאתם נתקעים על מילה, שם של מישהו, משהו ששכחתם, או סתם אין לכם כח לעשות עכשיו תחקיר, סמנו את הקטע באותיות TBC (To be completed). לדוגמא: "TBC לקרוא את הביוגרפיה של טופאק", או " TBC לנסח מחדש"  (זה כמובן לא חייב להיות צמד האותיות הזה, זה יכול להיות כל סימן אחר). אחר כך, אחרי שסיימתם ואתם מתחילים לשכתב ולערוך, השתמשו בפקודה "חפש" )קונטרול+ F)  וחפשו את האותיות TBC כדי למצוא איפה צריך להשלים. במקום להיתקע אתם נותנים לבעיה להתבשל בתת מודע שלכם.

בסדרה "האנטומיה של גריי" התסריטאים לא הבינו הרבה ברפואה, לכן היה להם צוות יועצים רפואיים (שלא הבינו בתסריט). אז בדיאלוג הם היו כותבים:

מרדית'

דרק, אני חושבת שאתה טועה. במקום לעשות MEDICAL

יותר נכון לעשות MEDICAL  כי אז MEDICAL.

אתה צריך להקשיב לי יותר" .

כך, כל פעם שהיועצים הרפואיים ראו בתסריט את המילה MEDICAL הם ידעו להכניס שם את המונחים הרפואיים הנחוצים.

הרברט לואי טוען שאם תעבדו ע"פ שיטת הקו המקווקו של טופאק אתם גם תשתפרו בכתיבה: "כשיש לכם יותר תוצרים, אפשר לבחור מתוכם. מתוך 15-20 דראפטים אתם יכולים לבחור 3-5 לערוך ולפרסם בעתיד".

כשאנחנו משכתבים, אנחנו כמו מוזיקאים שמעשירים את הווקאליות של השיר – מעמיקים את הסיפור ואת הדמויות, מורידים דברים מיותרים, מוצאים איך לומר דברים בלי להגיד אותם בפועל וזה בהחלט משפר גם את התסריט עצמו וגם את המיומנות.

 

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

2 מחשבות על “איך לא להיתקע בכתיבת התסריט ואפילו להשתפר תוך כדי? תשובות מהראפר המנוח

  1. תודה מירב, הטיפים שלך מאד עוזרים. אני עוקבת אחרי הכתבות שלך. אני לומדת אצל צביקה קרצנר ויש הרבה מאד מה ללמוד ממנו… אבל תמיד טוב לשמוע גישות שונות. שוב תודה
    נגה שימל

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.