הלו זה סרט? הכל על שיחות טלפון בתסריט

כל תסריטאי יגיד לכם שסצנות טלפון הן מאד בעייתיות וצריך להימנע מהן או לצמצם אותן. אבל הטלפון כבר מזמן הפך לחלק כמעט בלתי נפרד מהגוף שלנו ומחיינו ולכן קשה לא להכניס אותו לתסריט. אם אפשר להמיר את סצנת הטלפון לסצנה שקורית בין שתי הדמויות על המסך זה עדיף, אך אם אתם ממש חייבים לכתוב סצנת טלפון, מציעה לקרוא קודם מה צריך כדי שסצנת טלפון תהיה מוצלחת, ואיך בדיוק כותבים אותה בתסריט.

מה כל כך גרוע בשיחות טלפון?

אני כמובן אסייג ואגיד שיש כמה סצנות של שיחות טלפון בהיסטוריה של הקולנוע שהן סצנות מעולות. לדוגמא, הסצנה הקלאסית הזו מתוך הסרט "הצעקה":

אבל, לסצנות טלפון יש פוטנציאל רב לשעמם. הרבה פעמים זו דרך להעברת מידע לצופה בצורה שהיא גם לא ממש מתוחכמת, וגם לא קולנועית. מה מעניין בלראות מישהו מדבר בטלפון?

גם שחקנים לא מתים על סצנות טלפון: קודם כל, השחקן מוגבל בתנועותיו (יד אחת מחזיקה טלפון). שנית, ברוב הפעמים בהן מצלמים סצנות טלפון, השחקן משחק מול עצמו. כלומר השחקן שאמור להיות בצד השני של הקו בכלל לא על הסט ומישהו מההפקה קורא את השורות של אותו שחקן במקומו. הרבה יותר קשה לשחק וליצר רגש אמיתי בסצנה כזו, מאשר כששחקן משחק מול שחקן אחר ומגיב להבעותיו, לטון של הקול ולמבט עיניו.

מה צריך כדי שסצנת טלפון תצליח?

  1. פעולה – גם אם השיחה מאד מאד מעניינת, בסוף מה שרואים על המסך זה "ראשים מדברים" וזה משעמם. לכן, חשבו על פעולה מעניינת שהדמויות שלכם עושות בזמן השיחה, או לחילופין, משהו שקורה תוך כדי השיחה (צפירה של יום הזיכרון למשל).
  2. המקום שבו נערכת השיחה – לפני שאתם כותבים שיחת טלפון – תחשבו איפה היא מתרחשת. אולי הבוסית מתקשרת בדחיפות והעובד שלה, שבדיוק בשירותים, נאלץ לענות לה? אולי באמצע השוד של הבנק אמא של השודד מתקשרת להתלונן שלא שומעים ממנו?
  3. קונפליקט – הקונפליקט יכול להיות בשיחה עצמה, אי הסכמה בין שתי הדמויות מעבר לצידי הטלפון, אבל לא רק. סצנה של בעל שנמצא בעבודה ומשחק סוליטר ומשוחח עם אשתו בזמן שהיא מאכילה 3 ילדים ומנענעת תינוק צורח, זה גם קונפליקט. גם כשדמות אומרת בטלפון משהו אחד, אבל אנחנו רואים אותה עושה משהו אחר תוך כדי (למשל אשה שאומרת לבעלה בטלפון שהיא בעבודה, אבל רואים אותה אצל המאהב). ככל שיש יותר קונפליקטים בשיחת הטלפון, כך היא תהיה יותר מעניינת ומוצלחת.
  4. לקצר – אם אין ברירה וסצנת טלפון היא הכרחית, צמצמו וקצרו אותה ככל האפשר.

ולסיום, איך טכנית כותבים סצנת טלפון?

יש שלושה סוגי שיחות טלפון בתסריט:

  1. כשרואים דמות מדברת בטלפון אבל לא רואים ולא שומעים את הצד השני.
  2. כשרואים דמות מדברת בטלפון ורק שומעים את הצד השני.
  3. כשרואים ושומעים את שני הצדדים – כלומר אלו בעצם שתי סצנות שונות, כל אחת במקום אחר, שנערכות ונחתכות אחת עם השנייה.

סצנה שבה רואים ושומעים רק צד אחד כותבים כך:

  1. פנים. סלון דירת יוסי. יום

יוסי, 24, לא מגולח, בבגדי שליח פיצה, יושב בסלון דירה מתקלפת ואוכל שאריות פיצה כשהטלפון מצלצל. הוא עונה

יוסי

הלו… כן, מדבר… (משועשע) מה נשמע אראלה,

בכמה זכיתי?…זהו? רק חצי מיליון?

באמא'שלך, זה כל מה שאת מסוגלת?…

טוב נו די, מי זאת –  הילה? נועה?….

(לא מאמין) אה… (מזדקף) וואלה? את רצינית?

וכו'

סצנה שבה רואים צד אחד ורק שומעים את הצד השני כותבים כך:

  1. פנים. סלון דירת יוסי. יום

יוסי, 24, לא מגולח, בבגדי שליח פיצה, יושב בסלון דירה מתקלפת ואוכל שאריות פיצה כשהטלפון מצלצל. הוא מרים

יוסי

הלו

אראלה (O.S) *

יוסי לוי?

יוסי

מדבר

אראלה (O.S)

הי, מדברת אראלה ממפעל הפיס

יוסי (משועשע)

מה נשמע אראלה, במה זכיתי?

וכו..

* OS = Off screen (כלומר, לא על המסך/לא רואים)

סצנה שבה רואים ושומעים את שני הצדדים – בעצם אלה שתי סצנות נפרדות שנערכות יחד.

  1. פנים. סלון דירת יוסי. יום

יוסי, 24, לא מגולח, בבגדי שליח פיצה, יושב בסלון דירה מוזנחת ואוכל שאריות פיצה כשהטלפון מצלצל. הוא מרים

יוסי

הלו..

  1. פנים. משרדי מפעל הפיס. יום

 אראלה, 56, נראית צעירה כפי גילה, יושבת בחדר קטן וצפוף, מול שולחן מבולגן ועליו כוס קפה, פרכיות אורז וקופסת קוטג' 3%. היא טובלת חתיכת פרכית בקוטג'. יוסי ענה קצת מוקדם מידי ופיה עדיין מלא פרכית. הסצנות נחתכות ביניהן.

אראלה (עם פה מלא)

יוסי לוי?

יוסי

כן.. מדבר

אראלה (בולעת את השאריות)

הי, מדברת אראלה ממפעל הפיס

יוסי (משועשע)

מה נשמע אראלה, במה זכיתי?

וכו'

טוב, הטלפון מצלצל… בהצלחה:)

 טיפים מגניבים, מחשבות על תסריטאות ועדכונים חמים בדרך אליכם!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
× איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן