איך כותבים פרמיס לסדרה? (והאמת גם לסרט..)

פרמיס הוא אחד הדברים הראשונים שיבקשו מכםן במהלך פיתוח של רעיון לסדרה. בעצם, זה הדבר הראשון שתידרשו להציג, לכל מי שתרצו לספר על הסדרה שלכםן. כשמדובר בסרטים קוראים לזה לוגליין, אבל זה בדיוק אותו הדבר.

מהו פרמיס/לוגליין?

פרמיס (או לוגליין) הוא משפט או שניים (יש המגבילים אותו לעד 25 מילים), שעונה על השאלה הכה פשוטה ועם זאת כה מסובכת:

"על מה הסדרה/הסרט שלך?"

מי כמונו יודעיםות כמה קשה להסביר במשפט אחד רעיון שמלווה אותנו יומם ולילה במשך חודשים ואפילו שנים. כל משפט נראה עקר מתוכן או פשוט מדי, או מבלבל, בטח כשהסדרה שלנו עוד בשלב הפיתוח.

אבל כששואלים אתכםן "על מה הסדרה שלך?" אף אחד לא באמת מעוניין לשמוע עכשיו נאום חוצב לבבות על הדמויות או על ההתפתחות העקלקלה של העלילה. צריך תשובה אחת קצרה וברורה, מנוסחת היטב, שתגרום למי ששומעים את הרעיון להסתקרן ולרצות לשמוע עוד.

כתיבת פרמיס היא מלאכה שונה לחלוטין מכתיבה תסריטאית, אבל כתסריטאיםות אנחנו חייביםות ללמוד לכתוב גם את זה, כי לא די ברעיון מעולה לסדרה. כדי שרעיון יצא אל הפועל, אנחנו חייבים להתמקצע גם באיך לקדם אותו.

מה הפרמיס צריך לכלול?

  1. על מי הסיפור? מי הגיבור/ה:  לא מספיק רק שם וגיל, אלא גם פרט אחד ייחודי שיגרום לנו להזדהות ולרצות לשמוע עוד על הדמות הזו. כלומר, חייבת להיות לדמות איזו בעיה או פצע עוד לפני שהסיפור התחיל, או לפחות משהו שמאד מאד מסקרן.
    למשל: "מורה אפור ומשועמם לכימיה", "מנהיג מאפיה קשוח", או "קצינה ללא כל כישורים חברתיים".
  2. מה קרה לה/לו? משהו קורה שמערער את חייה של הדמות הראשית שלי. מפה מה שהיה הוא לא מה שיהיה… זה האירוע המחולל של הסיפור.
    למשל (בהמשך ובהתאמה לדוגמאות הקודמות): "הוא מגלה שהוא עומד למות מסרטן", "הוא חוטף התקף חרדה ומתמוטט", או "היא מקבלת הזדמנות לפקד על פלוגת טירוניות".
  3. באיזו דילמה זה מעמיד את הגיבור/ה? האירוע המחולל חייב לגרום לקונפליקט כי אחרת אין סיפור. הקונפליקט יכול להיות פנימי (שני ערכים שמתנגשים) או חיצוני (מול ה"נבל" של הסיפור, דמויות אחרות, מול הממסד, איתני הטבע ואפילו הזמן).
    למשל: הערך של שמירה על החוק מול הרצון לדאוג למשפחתי בכל מחיר, הרצון לשמור על שליטה וכוח מול המשבר הנפשי הפנימי, והידיעה שכולם (כולל הגיבורה עצמה) חושבים שהיא לא מתאימה לתפקיד.
  4. מה הדמות מחליטה לעשות? זה האלמנט שמצביע על העלילה. הדמות שלי מחליטה על תכנית פעולה. למשל: "הוא ייצר סמים וימכור אותם" או "הוא ילך לפסיכיאטרית וישמור על המשבר הנפשי בסוד" או "היא תלך על התפקיד הפיקודי בכל הכוח וכנגד כל הסיכויים".
  5. לאיזו מטרה הוא עושה את זה? מה הרצון של הדמות שלי, שלשמו היא מוכנה לעבור את כל הדרך הקשה הזו? בסוף וולטר וויט רוצה להשאיר משהו למשפחה שלו אחרי שהוא ימות, טוני סופרנו רוצה לשמור על כוחו כמנהיג המאפיה, כדי שיוכל לדאוג למשפחתו, ונועה הקצינה רוצה להוכיח לכולם, כולל לעצמה, שהיא מתאימה להיות 'המפקדת'.

דוגמאות לפרמיסים:

  • מורה אפור ומשועמם לכימיה מגלה שהוא עומד למות מסרטן ומחליט להתחיל לייצר סמים ולמכור אותם, כדי להשאיר כסף למשפחתו אחרי מותו. 'שובר שורות'
  • ראש מאפיה קשוח חוטף התקף חרדה שמאלץ אותו ללכת לדבר על בעיותיו עם פסיכיאטרית בזמן שהוא נלחם לשמור על תדמיתו וכוחו מול משפחות המאפיה האחרות. 'הסופרנוס'
  • קצינת חמ"ל נלהבת ללא כישורים חברתיים ממונה לפקד על מחלקת טירוניות מאתגרת במיוחד בשל פציעת מפקדת המחלקה הנערצת. היא מחליטה לעשות הכל כדי להוכיח לטירוניות, לסגל ולעצמה שהיא מתאימה לתפקיד. 'המפקדת'

    הנה עוד כמה שתרגמתי מהסרטון הנחמד והיעיל שמצורף בסוף:
  • תשע משפחות אצולה נאבקות זו בזו על השליטה במרחביה המסתוריים של וסטרוס, בזמן שצבא אפל וחזק, שהיה רדום במשך אלפי שנים, מנסה להשתלט על העולם. 'משחקי הכס'
  • כשילד נעלם באורך מסתורי, החברים שלו, אמו והשריף המקומי נאלצים להתמודד מול כוחות מבעיתים כדי להחזירו. 'דברים מוזרים'
  • שריף מקומי, ביולוג ימי ויורד ים ממולח חייבים לשתף פעולה על מנת לתפוס כריש לבן מסוכן שמאיים על חייהם של תושבי העיירה. 'מלתעות'

כמה טיפים לסיום:

  1. קראו את התקצירים של הסדרות בנטפליקס, הם עושים את זה טוב…
  2. התאמנו בכתיבת הפרמיסים על סדרות שאתםן אוהביםות.
  3. וודאו שהפרמיס שלכםן כמה שיותר ספציפי וייחודי, שלא ישמע כמו עוד אלף סדרות שכבר ראינו.
  4. ליצור סקרנות או אפקט של "וואו". זכרו, המטרה היא לא לספר את כל הסיפור אלא לגרום למי שקורא או מאזין לכםן לרצות לשמוע עוד.

 טיפים מגניבים, מחשבות על תסריטאות ועדכונים חמים בדרך אליכם!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
× איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן