האם כדאי לגשת למפיקים וגופי שידור כבר בשלב הרעיון?

האם כדאי לגשת למפיקים וגופי שידור כבר בשלב הרעיון?

אחרי ששודרה הסדרה שכתבתי ("מגדלים באוויר", ערוץ 10), כשהתחלתי לחשוב על הדבר הבא, עשיתי סבב פגישות עם מפיקים, בעיקר כדי "לרחרח" לאן נושבת הרוח, מהם הטרנדים ומה מחפשים. קודם כל, זאת כבר טעות, כי לא צריך לכתוב לפי טרנדים ומגמות, צריך לכתוב את מה שבוער לכם לספר. אבל חזרה לסיפורנו –  ישבתי עם כמה וכמה מפיקים בולטים שכולם אמרו לי שהם ישמחו שאשלח להם תיאור קצר של הרעיונות שאני עובדת עליהם, אפילו אם זה רק בשלב הרעיון. זה ממש חזר על עצמו, הבקשה לשלוח רעיונות, גם אם הם רק בשלב ראשוני ולא "מפוצחים".

רבים מאתנו מסתובבים עם רעיונות ממש טובים בראש ולא עושים איתם כלום. המחשבה שאולי אם מישהו "ידלק" על הרעיון שלנו ויקרה ממנו משהו ונוכל למכור אותו בעולם וליהנות מהרווח היא מחשבה מפתה מאד. מפתה, אבל לא תמיד נכונה.

קודם כל, בניגוד לסטארטאפים ואפליקציות, ממכירת פורמטים וסדרות מרוויחים, בדרך כלל, הרבה פחות. וגם מתחלקים עם המון אנשים. תלוי כמובן מה מוכרים, למי, האם מוכרים את הרעיון או ממש את הסדרה כפי שהיא, או את הזכויות לפתח אותה בארץ אחרת וכו וכו. ממכירת הסדרה שלי לחו"ל (כרגע נכתבת בהולנדית), הרווחתי משהו בסדר גודל של סופ"ש זוגי באילת. לא כולל טיסה.

תסריטאות מסקרנת אתכם? הצטרפו לאחת הסדנאות שלי:

ככלל, אני לא ממליצה לגשת למפיקים ולגופי שידור בשלב הרעיון.

  • בשלב הזה, כשדברים עוד לא לגמרי ברורים, הרבה יותר קל "להשתלט" לכם על הרעיון. מכיוון שזהו שלב של פיתוח, הרעיון עוד יכול ללכת להרבה מאד כיוונים.
  • ככל שיותר אנשים יהיו מעורבים בשלב הפיתוח, כך הם יראו עצמם כיוצרים שלו, וכך חלקכם ברעיון שלכם ילך ויקטן ולא ברור אם התוצאה הסופית תהיה קשורה בכלל לרעיון שהדליק אתכם מלכתחילה.
  • הדבר נכון במיוחד אם אתם תסריטאים לא מוכרים, או אם אתם מגיעים מתחום כתיבה אחר.

מה שאני ממליצה הוא לנסות ולהיות כמה שיותר בשליטה על הרעיון שלכם. איך עושים את זה? מפתחים את הרעיון. נכון, זו עבודה בחינם, לעיתים נדירות תמצאו מי שיממן אתכם בשלב זה. וכן, צריך לעשות את זה תוך כדי עבודה, ילדים, מחויבויות. זה קשה אבל אפשרי. כאן תמיד מעצבן לתת את הדוגמא של ג'יי קיי רולינג שכתבה את הארי פוטר בבתי קפה, אחרי שהרדימה את הבן שלה בטיול בעגלה, אז אני לא אתן את הדוגמה הזו;)

היתרונות:

  1. ככל שתפתחו את הרעיון, תהיו לו צורה, עולם ושפה ברורים. הרבה יותר קל להתרשם, להבין את הרעיון, ולהתאהב בו.
  2. פיתוח הרעיון, ובמיוחד דראפט כתוב, יצביע על היכולות שלכם. לאף אחד אין עודף כסף להשקעה, אז כשמשקיעים במישהו כדאי מאד להיות בטוחים ביכולות שלו.
  3. ככל שתפתחו את הרעיון זה יצביע על מקצועיות והבנה גם של צרכים עלילתיים וגם של צרכים הפקתיים. קל יותר לעבוד עם מישהו כזה.
  4. ככל שתגיעו עם רעיון מפותח יותר, כך יהיה קשה יותר להשתלט לכם עליו. בהחלט אפשר לשנות, לעבוד עם עורך תסריט, לשפר ולדייק, ועדיין יחלקו אתכם לא מעט אנשים את הקרדיט, אבל יהיה לכם הרבה יותר קל לשמור על המקום שלכם.

כמובן שתמיד יש סיפורי סינדרלה, ואיזה כיף למי שזה קורה לו, אבל לכל שאר תושבי הממלכה יש מלא עבודה על הראש.

הצעד הבא - מצטרפים לסדנת התסריטאות שלי:

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.