קודם לשווק רעיון ורק אז לפתח? ועד כמה צריך לפתח רעיון לפני שמגישים אותו לחברות הפקה?

הרבה יוצרים שזו עבורם ההתנסות הראשונה כתסריטאים, להוטים לשמוע מאיש מקצוע אם הרעיון שלהם טוב או לא, שמחים על הזדמנות ליצור קשר עם מפיקיםות ולתפוס את תשומת ליבם, חולמים שמישהו ישמע את הרעיון שלהם ומיד ישלוף מספר טלפון ופנקס צ'קים.

לצערי רק לבודדים, אם בכלל, תתגשם הפנטזיה הזו.

מה כן קורה? אם מפיק/ה נדלק/ת על רעיון שלכם בשלב מוקדם סביר להניח שיבקשו שתשלחו עוד חומרים. אם אין לכם, אז על מה יש עוד לדבר? לצערנו, רעיונות יש כמו חול…

לעומת זאת אם יש חומרים נוספים, נפתח פתח לדיאלוג. יתכן שיכתבו לכם הערות או יפגשו אתכם. סביר להניח שלא מיד יחתימו אתכם על חוזה, אבל כאן כבר מתחילה מערכת יחסים.

חשוב לי להבהיר שמפיקים ומפיקות הם אנשים שמעודדים יצירה חדשה, מחפשים לעשות דברים איכותיים וסקרנים מטבעם. עם זאת, הם אלה שאמורים לקחת אחריות על הפרוייקט שלכם, להפיק אותו וגם להתפרנס ממנו, כך שיש להם שיקולים כלכליים, שיווקיים והפקתיים.

שימו את עצמכם רגע במקום המפיק/ה – למה שיקחו סיכון כה גדול וישקיעו כסף (שתמיד חסר) ברעיון של מישהו שאין לו שום ניסיון קודם ומוכח כתסריטאי?

אז עד כמה צריך לפתח לפני שפונים לחברות הפקה?

חובה שיהיה לכם תקציר/סינופסיס/ מסמך הגשה מעולה (1-1.5 עמודים) שממנו יהיה ברור על מה זה ועל מי זה ולמה פשוט חייבים להפיק את זה.

אחר כך צריך פיתוח של המהלך העלילתי (או של הסרט, או של העונה). לא צריך לפתור הכל, הרי זה שלב של פיתוח, אבל צריך לראות שיש כיוון ופוטנציאל. מהלך עלילתי כזה צריך להיות סביב ה 3 עמודים (זה לא מה שנקרא "בייבל", בייבל הוא פיתוח הרבה יותר מפורט של סדרה).

ומה לגבי תסריט כתוב? בגדול אני בעד. אין כמו עובדה בשטח: הנה, אני לא רק יוצר/ת עם רעיון טוב ומפותח, אני גם תסריטאי/ת מוכשרת שיכול/ה לקחת כזה פרוייקט על גבי ויודע/ת מה אני רוצה. אם יש תסריט טוב, כזה שעבר עין מקצועית של עורכ/ת תסריט, מעולה. לעומת זאת, אם יש תסריט לא מספיק טוב, זה עלול להיות הרסני. ולכן להגיש תסריט שאתםן שלמיםות איתו. לא פחות מזה.

אם אין תסריט כזה, בסדר. עדיין אפשר לגשת לחברות הפקה אבל תהיו מוכנים שישאלו אתכם אם תסכימו לשתף פעולה עם תסריטאי/ת מנוסה.

לסיכום ההמלצה שלי ליוצרים ויוצרות בתחילת דרככם היא: גשו לחברות הפקה עם רעיון מפותח. מעבר לסינופסיס, עם מהלך עלילתי, והכי טוב גם תסריט ממש טוב, שעבדתם עליו עם עורכ/ת תסריט, כדי להראות יכולות כתיבה. הגשת תסריט לא מספיק טוב יכולה להיות הרסנית, ראו הוזהרתםן.

שיתוף ב facebook

 טיפים מגניבים, מחשבות על תסריטאות ועדכונים חמים בדרך אליכם!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply