איך לשכתב תסריט בלי לאבד כיוון

איך לשכתב תסריט בלי לאבד כיוון

תסריטים טובים תמיד נותנים תחושה שהם פשוט נכתבו ככה, בצורה אורגנית וזורמת. אבל ברור שכדי להגיע לרמה כזו של תסריט זקוקים להרבה מאד עבודה קפדנית, עקשנית, "שחורה" ובכלל לא רומנטית של שכתוב. לא תמיד ברור לתסריטאי/ת מה צריך לשכתב ואם בכלל, ומן הסתם יש בתהליך לא מעט רגעי תסכול. עם זאת אני מבטיחה שיש גם רגעי ניצחון, הארות ותחושה של דיוק וזיקוק.

(המינגווי)   “The only kind of writing is rewriting”

להלן כמה טיפים ממש טובים לפני שמתחילים לשכתב:

  1. אל תשכתבו בזמן שאתם כותבים את התסריט. סיימו את הדראפט בלי לחשוב על שכתוב. פשוט תכתבו אותו, גם אם ברור לכם שדברים עומדים להשתנות. העיקר לא להיתקע. איך עושים את זה? קבלו טיפ מהראפר המנוח טופאק.
  2. קחו רגע זמן להתרחק מהתסריט. אל תתחילו לשכתב מיד. שמעתי פעם מישהו שתיאר את זה כך: שכתוב זה כמו להיפרד מבן/בת זוג ולרצות להישאר חברים אחר כך – חייבים לקחת תקופת צינון כדי להימנע ממתחים ורגעים לא נעימים…
  3. חתכתם משהו שאתם קשורים אליו מהתסריט? תשמרו את זה בתיקייה נפרדת. אף פעם אין לדעת מתי תשתמשו בזה שוב. (יותר קל לדעת שזה עוד קיים מלמחוק משהו שאוהבים.)
  4. סמנו מה עובד. כשמנתחים תסריט יותר מדי מאבדים תחושה מה טוב ומה לא טוב. ולכן, לפני שיוצאים לשכתב, ודאו שאתם יודעים מה עבד טוב, מה מצחיק, מה מרגש ומה מותח כדי שתדעו שבזה לא נוגעים.
  5. לפני שאתם מתחילים לשנות סצנות – שימו לב לבעיות במבנה. בדקו אם הסיפור עובד, אם יש מתח, אם הסיכונים מתגברים, אם יש לכם את כל עוגני העלילה, בדקו שאין "בטן" לתסריט (מקומות שבהם לא קורה כלום), אם יש סצנות שלא מקדמות את הסיפור, סצנות שניתן לאחד וכו'. זקוקים לריענון? הורידו את המדריך למבנה התסריט.
  6. עברו על הדיאלוג – קראו את הדיאלוג בקול רם, אתם כבר תשמעו לבד אם זה ארוך/חוזר על עצמו/לא מצחיק. זכרו שפחות זה יותר, גם שתיקה ומחוות פיזיות הן דיאלוג, ובכלל – דייקו את הדיאלוג והעלו אותו רמה.
  7. אל תזניחו את תיאורי הסצנות. לפני שיפיקו את התסריט שלכם, מישהו צריך לקרוא אותו, ולכן ודאו שהתיאורים שלכם חיים, נותנים תמונה, מעבירים את המידע הנדרש בצורה אלגנטית וטבעית. זכרו שבתיאורי סצנות מתייחסים רק למה שניתן לראות על המסך ולא נכנסים להסברים על העבר של הדמות או על התלבטויותיה הפנימיות. כתבו מצחיק/מותח, הכניסו את הקוראים לאווירה בסצנה. יוצרים נוטים לא לייחס הרבה חשיבות לתיאורים, אבל זו טעות מרה.
  8. וודאו שהסיפור ברור ומובן. אם השקעתם את נשמתכם בשכתוב ובסוף אי אפשר להבין על מה זה או מה קורה – חבל על זמנכם. 
  9. איפה התמה? זכרו למה רציתם לכתוב את הסיפור הזה מלכתחילה וודאו שהתסריט עדיין מהדהד את התמה שלו, שהוא מעביר את המסר שלכם.

מתי מסיימים לשכתב? בעיקרון אף פעם, אבל איכשהו זה נגמר. אם זה דד ליין להגשה או עורכי תסריט או פשוט התחושה שיותר טוב מזה זה כבר לא יהיה.

לסיכום, שכתוב יכול להיות קשה ולא תמיד נעים, אבל חייבים להבין משהו חשוב מאד:

שכתוב הוא מה שיהפוך אתכם לתסריטאים. שכתוב הוא חלק משמעותי ביותר בהכשרה שלכם, אין דרך טובה יותר להשתפר בכתיבה. זו הדרך שבה צעדו גדולי התסריטאים והתסריטאיות בעולם וכמה שזה מתסכל וקשה לפעמים, זה בדיוק מה שהופך אתכם למקצוענים.

שתפו את הכתבה הזו

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם. חובה למלא כתובת מייל ושם.