קשה לכתוב בימים אלו, אני מרגישה את זה על עצמי ואני שומעת מכםן. קצת כמו מדיטציה או פעילות גופנית, ברור שכתיבה תקל עלינו ותעשה לנו טוב, אבל קשה להביא את עצמנו. הדאגות, החום, מה לא. אז חשבתי על תרגיל כתיבה שיכול לרתום את הקושי האקטואלי כדי לייצר כתיבה ואפילו לשפר אותה(!).
תרגיל כתיבה: שינוי נקודת מבט
הנבלים בסדרות וסרטים כבר מזמן לא רק "רעים" והגיבורים שלנו הם לא רק "טובים". כמו בחיים, אין הרבה א.נשים שקמים בבוקר ומצחקקים צחוק מרושע ואומרים לעצמם בקול של גרגרמל: "המממ… היום אני אצא לאמלל מישהו". בדרך כלל זה הרבה יותר מורכב. רוב האנשים פועלים לפי נקודת המבט שלהם: נולדתי במקום מסוים, למשפחה מסוימת, קיבלתי חינוך ספציפי, ערכים. נפגעתי ואני נושאת פצע. מתוך כל אלו מגיע הדחף שלי של 'לעולם לא עוד', או של 'נקמה', או של 'לברוא עולם טוב יותר'.
למשל, דמות של צעירה ש"משחקת" בכל גבר שרוצה בקרבתה, פוגעת בהם ללא סיבה. אולי לא נאהב את הדמות הזו במיוחד ונשפוט אותה, אולי נכנה אותה "מניפולטיבית". אבל אם נכנס לראש שלה, בלי לשפוט אותה, יכול להיות שנגלה שהיא חוותה נטישה בילדות ולכן היא פועלת מתוך חרדת נטישה ונוטשת תמיד לפני שנוטשים אותה, פוגעת לפני שיפגעו בה. זה לא יהפוך אותה לדמות "טובה", או כזו שנאהב בהכרח, אבל זה יהפוך אותה ליותר מורכבת.
זה נקרא לכתוב דמות מבפנים.
ועכשיו לתרגיל האקטואלי:
אזהרה והבהרה:
אני יודעת שלרובכםן כל הנושא של הרפורמה/הפיכה משפטית גורם סטרס וכאב בטן ואולי כבר נמאס להתעסק בזה כל היום, אבל יש סיבה שאני דווקא מביאה את הנושא הזה לכאן. התרגיל הבא הוא תרגיל בשינוי נקודת מבט וכדי באמת להתנסות בו אנחנו צריכים לתרגל אותו על נושא טעון, שיש לנו דעה מוצקה לגביו וגם אולי דעה מוצקה על הצד השני. זה צריך להיות מאתגר, אז תישארו איתי.
1. בחרו דמות שעמדתה לגבי הרפורמה/הפיכה המשפטית מנוגדת לעמדתכםן. זו לא חייבת להיות דמות אמיתית, אבל אפשר.
2. תארו אותה בכמה משפטים: גיל, מוצא, איפה נולדה, איזו משפחה יש לה, איך היא נראית, במה היא עוסקת.
3. כתבו מונולוג (שיחה שבה אין בן זוג לשיחה) שבו היא מסבירה, בגוף ראשון, למה היא תומכת/מתנגדת למהלך.
4. כתבו את המונולוג הזה מתוך הדמות: לרגע היכנסו לראש שלה, לערכים שלה, לאמונות ולפחדים שלה וכתבו מה היא באמת חושבת. ממה היא מפחדת, מה היא רוצה?
אל תשפטו את מה שהדמות אומרת,
תנו לה להביע דעה בצורה כנהובתחושה פנימית שהיא מאמינה במה שהיא אומרת בכל ליבה.
למרות שזו הדעה המנוגדת לשלכםן.
זה תרגיל חובה בימים אלו ובכלל, אבל הוא ממש קריטי כשכותבים סצנות. לרוב אנחנו מזדהים, באופן טבעי, עם דמות אחת בתסריט שלנו יותר מהאחרות ואז נוצר מצב שיש דמות אחת מורכבת ודמות אחרת שמקוטלגת כ"רעה"/"מפונקת"/"אגואיסטית". מזכירה שאתם ההורים של כל הדמויות שלכםן.
התרגיל לא נועד לשנות את הדעה, אלא להבין ממה היא נובעת. בשביל לעשות את זה באמת, אנחנו חייבים להפסיק לשפוט. וזה לא קל.
מקווה שנדע לשנות נקודת מבט גם במציאות ולדבר יותר ממקום של הבנה ופחות של שיפוט.