התרגיל הטוב ביותר למי שרוצה לכתוב סדרה

אם 'אין צודק כבעל ניסיון' וכדאי 'להתגלח על זקן של אחרים', אז הנה התרגיל שכל מי שכותב/ת סדרה חייב/ת לעשות, לפחות פעם אחת. התרגיל הזה זה ילמד אתכםן יותר מכל דבר אחר. לא סתם זה תרגיל קבוע בסדנת המתקדמים שלי.

תרגיל הטריטמנט ההפוך

תזכורת למה זה טריטמנט ואיך עובדים איתו תמצאו כאן
בקיצור – זו רשימת הסצנות של כל הפרק מתחילתו ועד סופו, כשלכל סצנה תיאור קצר של מה קורה בה.
ולמה הוא הפוך?
כי במקום לכתוב את הטריטמנט, שזה מסמך עבודה שמשתמשים בו לקראת כתיבת הפרק,
אנחנו נבחר פרק בסדרה ששודרה וממנו נוציא את הטריטמנט.

שלב א: בחירת סדרה ופרק

כמובן שאנחנו נרצה ללמוד מהטובים ביותר ולכן נבחר סדרה שאנחנו מאד מאד אוהביםות, ורצוי גם שנמצא משהו בסדרה הזו שדומה לסדרה שלי: אם בז'אנר, במבנה, בדמויות, בתמה או ברוח הסדרה.
אחרי שבחרנו סדרה, אני ממליצה לבחור "פרק טיפוסי", כלומר פרק שבו נמצא את הדמויות והלוקיישנים המרכזיים של הסדרה (לא הפרק שבו הם נוסעים לטיול, לא הפרק שבו הם סגורים בלוקיישן אחד כל הפרק, לא הפרק של המחזמר ולא הפרק שהוא חלום/זיכרון).
בדרך כלל פרק 2 או 3 זה סבבה.

שלב ב: הטריטמנט ההפוך

קצת עבודה שחורה, אבל שווה את זה לגמרי: נעבור סצנה סצנה מתוך הפרק המשודר ונכתוב אותה כך:

1. פנים. סלון. יום
גיא אומר למירה שהוא רוצה להיפרד, מירה צורחת עליו ובורחת. סבתא יוצאת לראות מה קרה ורואה את מירה רצה.
2. פנים. מטבח. יום
סבתא מבקשת מגיא עזרה ומנסה לסחוט ממנו מידע על מה שקרה, גיא משקר לה שמירה מיהרה כי איחרה לראיון עבודה. סבתא רואה שאין לה סיגריות.
3. חוץ. מכולת. לילה
סבתא פוגשת את מירה במכולת ושואלת אם התקבלה לעבודה ומירה פורצת בבכי. סבתא מסיקה שמירה לא התקבלה לעבודה וגונבת סיגריות בלי שהמוכר שם לב.

*** תזכורת: כל שינוי של זמן או מקום = סצנה חדשה
***שימו לב: בתיאור של מה שקורה בסצנה: מצד אחד לא להעמיס מידע ולכתוב את כל מה שקורה בסצנה ומצד שני לא לכתוב רק שתי מילים. חשוב שנוכל לחזור ולקרוא את הטריטמנט ההפוך ולהיזכר באירועים העלילתיים המשמעותיים שקרו בסצנה.

שלב ג: ניתוח הטריטמנט ההפוך

  1. מצאו מהם הסיפורים המרכזיים בפרק
  2. סמנו כל סיפור בצבע אחר, למשל: הסיפור של גיא באדום, הסיפור של מירה בכחול והסיפור של סבתא והשופליפטינג בצהוב.

ועכשיו חקרו:
איך בנוי כל סיפור בפרק? (ממש לבדוק בכמה סצנות סופר הסיפור ולבדוק את העוגנים העלילתיים שלו)
איך שולבו הסיפורים אלה באלה?
איך נוצלו סצנות כדי לקדם יותר מסיפור אחד?
איך נשמר המתח?
על מה הפרק?
איזה שינוי חל בו?
איפה בפרק יש "ביטים" – רגעים של שינוי?
ועוד ועוד, אינסוף שאלות שיכולות לקבל תשובה.

בפוסט הזה יש דוגמה לטריטמנט הפוך
הנאה מובטחת וגם ערימה של תובנות.
בהצלחה!

 טיפים מגניבים, מחשבות על תסריטאות ועדכונים חמים בדרך אליכם!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply
× איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן