זה אולי נשמע קל, אבל הבילבול בין מה שאפשר ושאי אפשר לכתוב בתסריט הוא בין הטעויות הנפוצות ביותר אצל תסריטאיות ותסריטאים מתחילים. תסריט נועד להיות משהו שיצפו בו ולכן תסריט שונה מאד מכתיבת ספר למשל, שם אפשר לקרוא ולדמיין גם את מה שלא רואים בעין (מחשבות למשל).
בואו גם נעשה סדר וגם נבחן את עצמנו:
מה כן אפשר לכתוב בתסריט?
כדי להבין אם אפשר לכתוב משהו בתסריט שאלו את עצמכםן את השאלות האלה:
- האם אפשר לראות בעין או לשמוע את זה?
- האם שחקן או שחקנית יכולים לשחק את זה?
אם התשובה היא כן – תכניסו לתסריט
ואם התשובה היא לא – המשמעות היא שכדי להכניס את זה לתסריט, צריך למצוא את התנאים שיאפשרו לזה להיכנס לתסריט.
לצורך הדוגמאות בואו נשחק משחק:
בחנו את עצמכםן: האם אפשר לכתוב את זה בתסריט?
1. אחותו נכנסת לחדר
2. היא חושבת שהוא ממש השתגע
3. היא חושבת שהוא מאד השתנה מאז שהם הכירו
4. שלומית, רואת חשבון, נכנסת לחדר
5. יעל, רופאה, ניגשת אליה
6. עידו, 30, נראה צעיר לגילו
7. ערן נזכר איך הם הלכו יד ביד על החוף
8. היא מזהה אותו ישר
9. הוא מסמיק
10. היא בוכה
תשובות:
1. אי אפשר. איך הצופים יבינו שהבחורה שנכנסה כרגע היא אחותו? גם אם מצאנו שחקנית שמאד דומה לו, לא בהכרח יבינו שזו אחותו. לעומת זאת, אם היא יושבת ועושה שיעורים בחדרה והוא נכנס והיא צועקת עליו 'צא לי מהחדר' – נבין. אם הוא ישאל אותה 'איפה אמא?' גם נבין.
2. אפשר. שחקנית יכולה להשתמש בשפת גוף ולשחק דמות שחושבת שמי שמולה השתגע.
3. אי אפשר. איך נדע שזה מה שהיא חושבת רק מלהביט עליה? אפשר בעזרת דיאלוג ('מה נהיית כזה רציני פתאום?' או 'לא מתאים לך ל..'), או אם היא תגיד לחברה שלה 'ראית כמה הוא השתנה?' אפשר גם בעזרת קריינות (ווייס אובר).
4. אי אפשר. איך נבין שהיא רואת חשבון?
אם מישהו ייגש אליה ויגיד משהו כמו 'או, מזל שבאת יש לי איזו חשבונית שרציתי שתסתכלי עליה', אז נוכל לנחש. גם אם היא תשב במשרד שעל דלתו כתוב: 'מור יצחקי, רו"ח'.
5. אפשר. רופאה בדרך כלל נמצאת במרפאה או בבית חולים, לבושה בחלוק ויש לה סטטוסקופ. לעומת זאת אם הרופאה ברחוב, לבושה אזרחי, אז היא תצטרך להגיד: 'זה בסדר, אני רופאה'.
6. אי אפשר. אם אני מלכתחילה לא יודעת מה גילו של עידו והוא נראה צעיר לגילו, אני אשער שהגיל שלו יותר נמוך ממה שכתוב בתסריט.
אפשר לכתוב "ביבי פייס", או "נראה כתלמיד בתיכון" ואז להכניס אותו לסיטואציה שברור שהוא מבוגר יותר. כמובן, אפשר גם להתייחס לזה ישירות (זוכרים את 'מטומטמת'?).
7. אי אפשר. איך נדע מה עובר לו בראש רק מלהביט בו? אפשר כמובן להכניס פלאשבק שלהם הולכים יד ביד על שפת הים.
כאן על שימוש נכון בפלאשבקים
8. אפשר. משפת הגוף של השחקנית ניתן יהיה להבין שהיא זיהתה אותו. עדיין לא נדע מי היה עבורה – אהוב? אח אובד? חבר טוב?
9. אי אפשר באמת. שחקן בדרך כלל לא יכול לשלוט במנגנוני ההסמקה שלו כפי שאולי ניתן לשלוט בבכי. אפשר לכתוב בתיאור שדמות 'מובכת'.
10. אפשר ואי אפשר. ברור שאפשר לכתוב שדמות בוכה, אנחנו נראה את זה וניתן לשחק את זה (או לשים tear stick). אבל האם היא מתייפחת או דומעת, האם היא בוכה בכי קורע לב או שהיא מסתירה דמעה? בכי יכול להגיע בכל מיני צורות (כמו צחוק), אז תסבירו לאיזה בכי בדיוק אתם מתכוונים.